• Om oss
  • Jobber
  • Bli en partner

Plattformavtalen og Billettavtalen

GENERELT

Disse vilkårene gjelder for bruk av nettstedet www.ticketswap.com (og alle underdomener for andre land). Som du ser nedenfor, består vilkårene og betingelsene av to separate avtaler. Først må du inngå en direkte brukeravtale med TicketSwap-plattformen. Alt som har med kontoen din å gjøre, samt dataene dine og det tekniske, er angitt i denne avtalen. Denne avtalen kalles «plattformavtalen». For å kjøpe og selge billetter må du alltid inngå en direkte engangsavtale med ett av datterselskapene til TicketSwap (avhengig av stedet arrangementet avholdes, heretter: «TicketSwap Local»):

  • TicketSwap Nederland B.V., registrert under det nederlandske handelskammeret og nummeret 66696267 (arrangementssted: Nederland),

  • TicketSwap International B.V., registrert under det nederlandske handelskammeret og nummeret 66696348 (arrangementssted: alle landene som ikke er oppført her),

  • TicketSwap Brasil Serviços de Ingressos Ltda., registrert under det brasilianske handelskammeret under nummeret 35.523.781 (arrangementssted: Brasil).

Den avtalen kalles «billettavtalen».

Plattformvilkårene som er beskrevet her gjelder bare hvis plattformtjenestene brukes på nettstedet www.ticketswap.com (og alle underdomener for andre land) med det formål å (videre)selge til og kjøpe fra arrangører av distribuerte og regenererte billetter for visse arrangementer. Disse plattformvilkårene gjelder utelukkende enkelte arrangementer fra ulike arrangører. Dermed erstatter de disse TicketSwap-vilkårene hvis de er ulike eller overlapper hverandre. Ved konflikt eller uoverensstemmelse mellom disse TicketSwap-vilkårene og plattformvilkårene, skal bestemmelsene i plattformvilkårene ha forrang i den grad det er tillatt etter gjeldende lov.

I plattformavtalen og billettavtalen gjelder nederlandske lover eksklusivt. Uavhengig av dette lovvalget, har du, dersom du er EU-borger, rett til den beskyttelsen som gis deg i henhold til lovene i ditt bostedsland.

Tvister blir sendt til domstolene i Amsterdam.

Det er svært viktig for oss å tilby en sikker og pålitelig plattform. Retningslinjene våre for tillit og sikkerhet forklarer nøyaktig hvordan vi går frem for å oppnå dette. Brudd på retningslinjene for tillit og sikkerhet kan føre til at det iverksettes tiltak mot deg, inkludert suspensjon eller kontoblokkering. Blant annet beskriver retningslinjene for tillit og sikkerhet hvilket innhold og/eller hvilke handlinger som er og ikke er tillatt på plattformen, hvordan vi overvåker plattformen i forbindelse med dette, hvilke tiltak vi har tatt og hvordan varslings- og klageprosedyrene våre fungerer. Du finner retningslinjene for tillit og sikkerhet her.


PLATTFORMAVTALE

Relevans: Hvis du bruker plattformen, inngår du en avtale med TicketSwap BV («TicketSwap»), med besøksadresse Rokin 75, 1012 KL Amsterdam, Nederland og registrert hos handelskammeret under nummer 59084952 («plattformavtalen»). Avsnittene under overskriften «Billettavtalen» gjelder ikke for TicketSwap. TicketSwap forbeholder seg retten til å endre denne plattformavtalen. Du vil bare ha rett til å si opp avtalen hvis det gjøres betydelige endringer i vilkårene for plattformavtalen. Hvis du fortsetter å bruke plattformen, godtar du automatisk alle endringer i plattformavtalen.

Plattformtilgang: Gjennom den nettbaserte digitale plattformen («plattformen») tilbyr TicketSwap en tjeneste der du kan kjøpe og selge e-billetter til opplevelser (som konserter, fester, festivaler og dagsturer) («plattformtilgang»).

Registrering: For å bruke plattformtilgangen må du først logge inn med en e-postadresse, en Google-konto, Facebook-konto eller logge inn med Apple. Du kan bare kjøpe og selge billetter hvis du oppgir alle personopplysningene vi ber om.

Personvern: TicketSwap behandler dataene dine i samsvar med gjeldende personvernlover. For mer informasjon, se personvernreglene på nettstedet vårt.

Personlig bruk: Plattformtilgangen til TicketSwap er ment til privat bruk. Kommersielle selgere og andre kommersielle aktører frarådes å bruke plattformen.

Rekkefølgen arrangementer og billetter vises i: Rekkefølgen arrangementer og billetter til salgs på TicketSwap-plattformen vises i, avhenger av flere parametere:

Arrangementer

  • Søkeordet ditt. Du kan søke etter spesifikke arrangementer, artister, byer eller lokaler.

  • Når du utforsker arrangementer som en plattformbruker, kan du spesifisere forskjellige variabler for å bestemme hvilke arrangementer som skal vises i søkeresultatene dine.

  • Din IP-adresse. TicketSwap bruker brukerens IP-adresse når den rangerer søkeresultater.

  • Billettilgjengelighet. Hvis et arrangement er utsolgt, viser vi det ikke i «utforsk-feeden».

  • Promotering av arrangementer eller artister. Hvis et arrangement promoteres i samarbeid med arrangøren. Når TicketSwap mottar betalingen for dette, blir merkelappen «samarbeid» lagt til slik at dette er tydelig for deg som plattformbruker.

  • Billettpris. Arrangementer der billettene er under en viss pris.

Du kan velge et sted fra flere steder i appen eller på nettstedet og se hendelser basert på det stedet du har valgt. Denne stedspreferansen er ikke direkte knyttet til kontoen din.

Hvis du ikke velger et sted, men TicketSwap har tillatelse til å bruke GPS-en din, vil du se arrangementer som holdes i nærheten av der du befinner deg. Hvis TicketSwap ikke har mottatt eksplisitt tilgang til GPS-informasjon, estimeres posisjonen din basert på IP-adressen din. Arrangementer basert på din plassering rangeres i så fall etter dato og popularitet.

Hvis du følger en artist, vil denne artistens arrangementer vises øverst i søkeresultatene. Du kan tilpasse artistene du følger i profilen din.

Billetter

Følgende parametere gjelder billetter:

  • Pris. Søkeresultatene for billetter til salgs innenfor spesifikke arrangementer er rangert fra lavest til høyest pris.

  • Profilerte billettbutikker. I tilfelle en profilert billettbutikk med mulighet for forhåndssalg av billetter for et arrangement, blir denne oppføringen plassert øverst i søkeresultatene.

  • Plattform. Hvis primære billettsalg gjennomføres på plattformen vår gjennom en primær billettbutikk, vil disse tilbudene bli merket som sådan, for å skille dem fra vanlige tilbud som er publisert på plattformen.

Ansvar: TicketSwap er ikke ansvarlig for skader du kan lide som følge av bruken av plattformtilgangen eller plattformen, som tap påført deg som kjøper eller selger som resultat av endringer i arrangementet (også kalt «endring av arrangementet»), med mindre slik skade regnes som tilsiktet, grovt uaktsom eller uansvarlig. Selv om TicketSwap har tatt så mange forholdsregler som mulig for å sikre at plattformen er trygg og fungerer som den skal, kan ikke TicketSwap garantere nøyaktigheten til plattformtilgangen eller innholdet på plattformen. TicketSwap er ikke ansvarlig for følgene av (alle typer) unøyaktigheter (som feil arrangementbeskrivelse) med hensyn til plattformtilgangen eller plattformen.

Betalingstjeneste: Behandlingen av betalinger i forbindelse med billettsalg utført på TicketSwap tilbys av Stripe og er underlagt Stripes tilknyttede kontoavtale, som består av Stripes tjenestevilkår (samlet kalt «Stripes tjenesteavtale»). Hvis du godtar denne plattformavtalen, eller fortsetter å selge på TicketSwap, godtar du å bli bundet av Stripes tjenesteavtale, som kan endres av Stripe fra tid til annen.

Fremlegging av informasjon: TicketSwap har rett til å fremlegge informasjon for å (i) forsvare seg selv i retten, (ii) utføre en rettslig ordre, (iii) overholde gjeldende lover, forskrifter eller forespørsler fra myndighetene, (iv) beskytte nasjonal sikkerhet, forsvar, offentlig sikkerhet/helse og (v) opprettholde rettighetene sine.

YouTube-tjenester: På noen av sidene presenterer vi videoinnhold som leveres av YouTube, ved hjelp av YouTubes API-tjenester. Ved å bruke TicketSwap godtar du dermed å bli bundet av YouTubes tjenestevilkår.

Kampanjer: TicketSwap Local kan fra tid til annen lansere konkurranser, kampanjer eller lotterier («kampanjer»). Kampanjer er underlagt kampanjevilkårene som er tilgjengelige på nettstedet for kampanjen («kampanjeregler»). Kampanjer er kanskje ikke tilgjengelige i alle land der plattformen er tilgjengelig. Kampanjer kan være underlagt bestemte berettigelseskrav, som bestemmes av TicketSwap Local. TicketSwap Local forbeholder seg retten til å avslutte alle kampanjer når som helst. Hvis det finnes uoverensstemmelser mellom disse vilkårene og kampanjevilkårene i kampanjereglene, har kampanjevilkårene alltid forrang i sammenheng med kampanjer.


BILLETTAVTALE

Billettavtale: Hvis du tilbyr en e-billett for salg («selger») eller kjøper en e-billett fra noen andre på plattformen («kjøper»), inngår du en avtale mellom deg og TicketSwap Local. Den bestemte juridiske enheten du inngikk denne billettavtalen med avhenger av arrangementsstedet for den aktuelle e-billetten. TicketSwap Local forbeholder seg retten til å endre denne plattformavtalen. Du vil bare ha rett til å si opp avtalen hvis det gjøres betydelige endringer i vilkårene for billettavtalen. Hvis du tilbyr eller kjøper en (ny) e-billett for salg og billettavtalen er endret, må du først godta den nyeste versjonen av billettavtalen.

Kjøpsavtale: En kjøpsavtale inngås mellom selgeren og kjøperen. Når du kjøper billetter direkte fra en primær billettbutikk (heretter kalt en «selger») gjennom plattformen, blir disse kjøpene underlagt gjeldende vilkår til den aktuelle billettbutikken.

Europeisk forbrukerlov: De europeiske forbrukervernreglene gjelder bare for relasjoner mellom bedrifter og forbrukere, ikke for relasjoner mellom forbrukere (privatperson som selger til privatperson). TicketSwap er først og fremst en plattform for privat bruk mellom privatpersoner, som vil si at europeisk forbrukerlovgivning ikke gjelder.

For noen arrangementer tilbyr TicketSwap brukerne muligheten til å kjøpe billetter direkte fra primære billettbutikker via plattformen. I disse tilfellene gjelder europeiske forbrukerlover. Det bør imidlertid bemerkes at angrefristen etter kjøp av billett ikke gjelder, ettersom billetter solgt gjennom en primær billettbutikk via plattformen faller inn under unntaket i artikkel 6:230p(e) i den nederlandske sivilrettsloven.

Derfor kan ikke brukere ombestemme seg og utøve angreretten sin, verken for handel mellom privatpersoner eller kjøp fra en primær billettbutikk gjennom plattformen vår.

Selge e-billetter

Laste opp e-billetter: Som selger kan du legge ut en e-billett for salg på plattformen ved å laste opp en fil av e-billetten. Denne filen må være den originale digitale versjonen levert av den primære billettbutikken. Selgeren må ha rett til å selge e-billetten. Skannede e-billetter, bilder av e-billetter eller endrede filer tillates ikke.

Selgeren kan når som helst, så lenge tilbudet ikke har blitt akseptert, trekke tilbake tilbudet om salg av den opplastede e-billetten. For å unngå tvil må selgeren selge billetten til kjøperen med en gang kjøperen har reservert billetten. Når kjøperen kjøper billetten inngås den siste avtalen med den respektive kjøperen.

Selgeren må til enhver tid være klar over begrensninger knyttet til overførbarhet av e-billetter (f.eks. ikke-overførbarhet fordi e-billetten er personlig), og må oppgi gjeldende begrensninger i annonsen. Hvis kjøperen har kjøpt en billett med begrensninger som ikke ble oppgitt i annonsen, må selgeren gi kjøperen refusjon.

Beskrivelse av e-billetter: Selgeren fyller ut opplysningene om e-billetten så nøyaktig og oppriktig som mulig. Slik informasjon må i alle tilfeller inkludere navnet på arrangementet, prisen og den personlige bankkontoen til selgeren. I tillegg må selgeren fylle ut eventuelle unike adgangsrettigheter sammenlignet med vanlige billetter (f.eks. tidlig adgang, sen adgang, barnebilletter, CJP-pass osv.). Landet der bankkontoen er åpnet må være et av landene som er oppført her. Selgeren må angi en av de støttede valutaene for oppføringen. Hvis e-billetten er ment for en bestemt seksjon eller sete, må selgeren oppgi setenummeret tydelig i «beskrivelse»-feltet eller «sitteplass»-alternativet (hvis tilgjengelig). TicketSwap Local forbeholder seg retten til å tilpasse informasjonen om en e-billett som er lagt ut for salg etter informasjonen på den opplastede e-billetten.

Kostnad og pris: Selgeren skal selv fastsette salgsprisen for hver e-billett som selgeren tilbyr på plattformen («salgsprisen»), forutsatt at denne prisen ikke kan være mer enn 20% høyere enn «grunnprisen». Grunnprisen er enten den opprinnelige verdien av e-billetten (inkludert serviceavgifter fra billettleverandøren) eller den siste e-billettprisen som ble publisert av arrangementsarrangøren (inkludert serviceavgifter fra billettleverandøren). Utregningen av grunnprisen som maksprisen på 120% er basert på gjøres etter TicketSwaps eget skjønn, og vil dermed ta hensyn til det nødvendige nivået av åpenhet for kjøper og selger. Når FairShare (se nedenfor) er aktivert, skal maksprisen beregnes ut fra den siste billettprisen som er publisert av arrangøren av arrangementet. Selgeren må overholde gjeldende lokale lover (for informasjon om videresalg i Belgia, Frankrike, Polen, Danmark og Italia klikk her). I noen land gjelder begrensninger (for makspris) for nettbaserte tilbud og videresalg av e-billetter. I disse landene kan ikke salgsprisen være høyere enn 100% av den originale billettprisen. Dette betyr at det heller ikke er tillatt å selge billetten til den siste e-billettprisen som er oppgitt av arrangøren av arrangementet dersom denne er høyere enn den opprinnelige billettprisen. For å finne ut mer og se en fullstendig oversikt over landene der slike begrensninger gjelder, kan du klikke her.

For hver e-billett det inngås en kjøpsavtale for skylder selgeren et beløp på tilnærmet 5% av salgsprisen (inkl. MVA) («tjenestegebyr») til TicketSwap Local. Ved å inngå denne billettavtalen instruerer selgeren Stripe til å trekke fra dette beløpet fra mottatt salgspris og overføre dette til TicketSwap Local. Selger vil dermed motta 95% av salgsprisen. I noen av landene der det finnes prisbegrensninger for tilbud eller videresalg av e-billetter, er det tillatt å legge til et servicegebyr for tjenestene våre. TicketSwap Local vil informere selgeren om dette.

Hvis en e-billett selges for mer enn 120% av salgsprisen (inkludert tjenestegebyrer fra billettleverandøren), forbeholder TicketSwap Local seg retten til å trekke tilbake salget eller gjøre opp beløp på mer enn 120% av salgsprisen (inkludert tjenestegebyrer), og overføre det reverserte eller oppgjorte beløpet til kjøperen via Stripe. TicketSwap Local bestemmer når dette skjer, og kjøperen kan ikke utøve denne rettigheten. Når selgeren har fått beløpet utbetalt, må selgeren returnere beløpet over 120% av salgspris (inkludert tjenestegebyrer fra billettleverandøren) til TicketSwap Local i overensstemmelse med tilbakebetalingsvilkårene (se nedenfor).

FairShare: Arrangøren av et arrangement kan aktivere FairShare for salg av e-billetter til arrangementene deres via plattformen. Når FairShare er aktivert, blir alle beløp som overstiger samlet salgspris (inkludert serviceavgifter fra billettleverandøren og MVA) delt mellom selger og arrangør. TicketSwap samler inn dette beløpet fra selgeren på vegne av arrangøren. FairShare påvirker ikke plattformens maksimumspris. Se her for å få mer informasjon om FairShare.

MVA: Momsen på e-billetter selger har solgt på plattformen må betales for den opprinnelige e-billetten, før selgeren legger ut billetten for salg. TicketSwap Local vil belaste kjøper med mva. på servicegebyrer og transaksjonsgebyrer, og vil belaste selger med mva. på servicegebyrer.

Solgte e-billetter: Når du har fullført et salg vil selgeren få en bekreftelse på e-post eller et push-varsel. Etterpå fjernes den solgte e-billetten automatisk fra plattformen. Selgeren må bekrefte om e-billetten er merket som solgt på plattformen. Selgeren må ødelegge alle duplikater av den solgte e-billetten. Selgeren har ikke lov til å føre opp e-billetten på flere plattformer. Når en e-billett selges på to ulike plattformer samtidig, må selgeren tilbakeføre salget på den andre plattformen.

Betaling til selger: Snarest mulig etter salget og leveringen av e-billetten overfører Stripe den avtalte salgsprisen, minus tjenestegebyrene («betalingen») til selgeren. Tidspunktet selgeren kan forvente at betalingen ankommer bankkontoen kan ses her. TicketSwap Local påtar seg intet ansvar for at betalingen vises på bankkontoen i tide og er ikke på noe tidspunkt involvert i behandlingen av betalingen. Hvis Stripe blir varslet av TicketSwap Local om en ugyldig e-billett ved (mistanke om) svindel eller avlyst arrangement, kan betalingen til selgeren suspenderes til det er mer klarhet om situasjonen. Hvis TicketSwap Local finner at det er grunnlag for det, kan TicketSwap be Stripe om å avbryte betalingen.

Samsvar med hvitvaskingslovens krav om kundetiltak: Selskapene som håndterer betalingen til selgeren på vegne av TicketSwap har fått beskjed om å kryssjekke informasjonen din med deres egne og offentlige databaser for mistenkelig atferd. Basert på denne gjennomgangen kan det kreves at selgeren oppgir ytterligere identifikasjonsdokumenter til dem. Dette må være originale kopier av identitetsdokumenter som ikke kan endres (f.eks. med vannmerke). Identifikasjonsdokumentene slettes av disse selskapene etter bekreftelsen.

Hvis selgeren ikke oppfyller denne verifiseringen og ikke oppgir de forespurte identifikasjonsdokumentene innen 12måneder etter at billetten er solgt, betyr det at eventuelle midler som gjenstår i selgerens konto blir brukt til å dekke administrative og andre utgifter for etterlevelse. Midlene blir da TicketSwap Locals eiendom, og blir under ingen omstendigheter tilbakebetalt til brukeren. Selgeren samtykker til denne overrekkelsen av midler ved manglende etterlevelse av hvitvaskingslovens krav om kundetiltak og aksepterer at vi har gitt tilstrekkelig informasjon om denne policyen.

Høye beløp: En selger som enten alene eller i samarbeid med «lignende selgere» har solgt for mer enn EUR 800 i e-billetter, eller har billetter liggende ute til salgs for arrangementer som ennå ikke har funnet sted (heretter kalt: «ubestemt verdi») vil ikke bli betalt før det er fastslått at e-billettene er gyldige, og kjøperen har fått tilgang til arrangementet. Begrepet «lignende selgere» betyr: Selgere som deler samme eller lignende personopplysninger som selger.

Den ubestemte verdien reserveres av Stripe for selgeren. Hvis en selger har et utestående beløp på mer enn EUR 800, vil selgeren alltid bli bedt om bekreftelse og godkjenning, før en nylig utlagt e-billett blir synlig på plattformen.

Økonomisk risiko: Hvis et arrangement potensielt kan bli utsatt for svindel eller uærlig handel som fører til økonomiske tap, skade på omdømme eller juridiske konsekvenser, anses dette som en økonomisk risiko. En selger som på et hvilket som helst tidspunkt alene eller sammen med andre selgere har solgt e-billetter eller som tilbyr salg til et arrangement som anses som en økonomisk risiko og som ikke har funnet sted ennå, blir ikke betalt for arrangementet før det er etablert at e-billettene er bekreftet å være gyldige og kjøperen har fått tilgang til arrangementet. Pengene holdes som et depositum av Stripe for selgeren.

Avbrutt salg: TicketSwap Local kan heve (på nederlandsk: ontbinden) eller annullere kjøpsavtalen dersom kjøper eller selger ikke har oppfylt vilkårene i billettavtalen.

Kostnadsfrie billetter: Selgeren har ikke lov til å selge en billett som er ervervet uten kostnad. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, billetter som er vunnet i en konkurranse, gjestelistebilletter osv.

Minimum billettpris: Billetter som er oppført på plattformen må være oppført til en verdi av minst EUR5 (eller tilsvarende EUR5 i en av de andre godkjente valutaene).

Kjøpe e-billetter

Avgifter, betaling og levering: Kjøperen av en e-billett kan betale på nett ved hjelp av tilbudte betalingsmåter. TicketSwaps servicegebyr for kjøp av e-billett er 7% av salgsprisen (inkludert mva). Et minimum servicegebyr kan påløpe avhengig av valuta og arrangementsland. Klikk her for å finne ut mer om minimum servicegebyr. For enkelte arrangementer kan et annet tjenestegebyr påløpe avhengig av instruksjonene til arrangementsarrangøren. I tillegg betaler kjøperen 3% som et transaksjonsgebyr for betalingstjenester og utgifter som dekker overføringsrisikoer (som risikobehandling og utgifter for tilbakebetaling og refusjon) (inkludert MVA). For enkelte betalingsmetoder (som PayPal) kan et tilleggsgebyr på 2% påløpe.

Etter kjøpet er e-billetten tilgjengelig for nedlasting fra plattformen med en gang. Så snart betalingen er mottatt av Stripe, legger TicketSwap Local e-billetten ut i.) i Dine billetter i TicketSwap-kontoen din og ii.) på e-post i form av en lenke til PDF-filen. Etter kjøpet inngås en endelig avtale mellom selgeren og kjøperen. På grunn av produktets natur er det ikke mulig å angre kjøpet. Etter at transaksjonen er gjennomført, er det ingen angrefrist for kjøper eller selger.

SecureSwap: Noen e-billetter på plattformen kan kjøpes via SecureSwap. Når en billett selges via SecureSwap, kan arrangøren av arrangementet og kjøperen inngå en avtale for å aktivere SecureSwap. Den opprinnelige e-billetten blir ubrukelig etter salget og erstattet med en ny unik e-billett med eget navn. Slik sikres kjøperen at den kjøpte e-billetten aldri har blitt brukt tidligere. En SecureSwap e-billett kan identifiseres med SecureSwap-logoen. Se her for å finne ut hvordan SecureSwap fungerer.

Adgang til arrangementet: Adgang til et arrangement er til enhver tid underlagt eventuelle vilkår, betingelser eller regler oppgitt av arrangøren eller operatørene på stedet. Kjøper og selger er hver for seg ansvarlige for å lese disse vilkårene, betingelsene og reglene.

Endringer i arrangementet: Kjøper er ansvarlig for å være kjent med alle relevante detaljer rundt arrangementet som kjøperen har kjøpt e-billett til, og er ansvarlig for å sjekke om arrangementet er utsatt, avlyst eller endret på annen måte.

Selger er ansvarlig for å være klar over alle relevante detaljer rundt arrangementet som hen tilbyr en e-billett til på plattformen. Når et arrangement avlyses, skal selgeren fjerne e-billetten fra plattformen innen 48timer etter offisiell kommunikasjon fra arrangøren av arrangementet. Hvis e-billetten allerede er solgt til kjøperen, er selgeren pålagt å refundere kjøpebeløpet til kjøperen (via TicketSwap Local).

TicketSwap Local vil gjøre sitt beste for å kontakte kjøpere om endringer i arrangementer, men er ikke pålagt å gjøre det.

TicketSwap Local er ikke ansvarlig for skader og tap kjøpere og følgere pådrar seg som følge av endringer av arrangementer.

Når et arrangement avlyses tilbyr arrangøren av arrangementet vanligvis «kompensasjon» til personen som kjøpte e-billettene for arrangementet (selgeren). Det er meningen at denne kompensasjonen (med eller uten kontakt med selger) skal utbetales til kjøper. Hvis et arrangement utsettes til ny dato, nytt tidspunkt og/eller nytt sted, trenger ikke selgeren å tilby kjøperen kompensasjon. Hvis kjøperen ikke lenger vil bruke billetten, kan kjøperen bestemme seg for å selge billettene på plattformen. TicketSwap Local er ikke ansvarlig for prisforskjeller som oppstår i forbindelse med dette.

Kompensasjonen fra arrangøren kan være forskjellig fra beløpet kjøperen betalte for e-billetten på plattformen. TicketSwap Local er ikke ansvarlig for ovennevnte «prisforskjeller», hverken overfor kjøper eller selger. Selgeren har kun rett på refusjon på den salgsprisen arrangøren har angitt.

Når det utbetales kompensasjon til kjøperen for et avlyst arrangement, skilles det mellom e-billetter kjøpt via SecureSwap og e-billetter som ikke er kjøpt via SecureSwap. TicketSwap har som mål å etter beste evne bidra til at kjøperen får kompensasjonen fra arrangøren av arrangementer (muligens via selgeren).

  • Hvis kjøpet ble utført via SecureSwap, kontakter arrangøren av arrangementet kjøperen (muligens gjennom plattformen) direkte angående avlysninger og kompensasjon. Kompensasjonen for et avlyst arrangement består av e-billettens salgspris som er betalt til selgeren (ekskludert tjenestegebyrene fra billettleverandøren). Dette beløpet kan muligens være forskjellig fra beløpet kjøperen betalte via plattformen. Den nye prisen kan være høyere eller lavere enn salgsprisen.

  • Hvis kjøpet ikke ble gjort via SecureSwap, må selgeren kreve eventuell kompensasjon fra arrangøren for det avlyste arrangementet og deretter overføre dette til kjøperen i henhold til tilbakebetalingsvilkårene (se under). Dette beløpet maksimeres etter beløpet selgeren mottok ved salg av billetten til kjøperen på plattformen. Eventuelle beløp selgeren overfører til kjøperen må overføres via TicketSwap ved hjelp av Stripes betalingstjenester.

I noen tilfeller kan retningslinjene for avlysning være noe annet enn den ovennevnte fremgangsmåten. Den foretrukne løsningen er alltid at kompensasjon utbetales til kjøper. TicketSwap Local er ikke ansvarlig for prisforskjeller.

Ugyldig e-billett: Det er en risiko for at e-billetter kjøpt via plattformen (unntatt SecureSwap e-billetter) kan vise seg å være ugyldige. Risikoen forbundet med gyldigheten av e-billetten og eventuelle kostnader knyttet til dette skal bæres av selger og kjøper. Selger kan ikke bruke en e-billett om igjen etter at transaksjonen er fullført. Kjøperen kan bare videreselge e-billetten med TicketSwap-kontoen som ble brukt til å kjøpe e-billetten. Det er ikke tillatt å videreselge en e-billett på en annen plattform (med mindre det er en e-billett fra SecureSwap).

Hvis det viser seg at e-billetten er ugyldig, vil TicketSwap Local samle selger og kjøper til en moderert chattediskusjon for å finne en løsning. TicketSwap Local opptrer som uavhengig moderator mellom kjøper og selger og prøver å finne bevis som støtter uttalelsene fra kjøper og selger. Basert på disse undersøkelsene vil TicketSwap Local bestemme om selgeren må betale de ugyldige billettene tilbake til kjøper. Kjøper og selger må samarbeide om avgjørelsen til TicketSwap Local.

Hvis selgeren nekter å samarbeide, forbeholder TicketSwap Local seg retten til å rapportere selgeren, dele selgerens personopplysninger med kjøperen hvis vi blir bedt om det, og til å blokkere selgerens konto eller permanent nekte selgeren tilgang til kontoen sin (for mer informasjon, se retningslinjene for tillit og sikkerhet). Alle tilfeller av ugyldige e-billetter må rapporteres til TicketSwap Local.

Kjøper har rett til å rapportere ugyldige e-billetter innenfor en periode på 30 dager etter arrangementet. Etter denne perioden vil ikke TicketSwap Local lenger behandle noen krav, unntatt innenfor periodene for klageprosedyren som er beskrevet i retningslinjene for tillit og sikkerhet.

Tilbakebetalingsvilkår: Hvis selgeren må betale kjøperen tilbake, må selgeren gjøre dette i overensstemmelse med tilbakebetalingsvilkårene. Grunner til at selgeren må betale kjøperen tilbake kan være, men er ikke begrenset til, salg av ugyldige e-billetter, salg av e-billetter for mer enn 120% av salgspris (inkludert tjenestegebyr fra billettleverandøren) eller avlysning av arrangementet. Hvis selgeren ikke overholder tilbakebetalingsvilkårene, forbeholder TicketSwap Local seg retten til å bruke et inkassobyrå til å innkreve tilbakebetalingen. Selgeren må stå for alle tilleggskostnadene i forbindelse med inkassobyrået.

TicketSwap Local håndterer tilbakebetalingen etter beste evne, det vil si at de vil megle mellom kjøperen og selgeren om tilbakebetalingen. Tilbakebetalingen til kjøperen må alltid utføres ved hjelp av metodene TicketSwap Local foreslår (oppgjør mellom kjøper og selger gjøres på egen risiko). Eventuelle beløp som overføres til kjøperen, av selgeren, må arrangeres av TicketSwap ved hjelp av Stripes betalingsfasiliteter. TicketSwap oppbevarer aldri pengebeløp kjøperen eller selgeren skylder.

Når selgeren må betale kjøperen tilbake på grunn av et avlyst arrangement, må selgeren overføre beløpet i løpet av 14 dager etter å ha mottatt kompensasjonen fra arrangøren. Kjøper har ingen rettigheter utover dette. I alle andre tilfeller må selgeren betale kjøperen tilbake i løpet av 14 dager, etter at refusjonen er utstedt til kjøperen.

Risikoer: Å kjøpe en e-billett via plattformen er ikke uten risiko. TicketSwap Local forsøker kun å utføre trygge salg på plattformen, men kan ikke garantere at e-billetter som kjøpes på plattformen alltid er gyldige og alltid vil gi tilgang til ønsket arrangement. E-billetter kjøpt via SecureSwap er, i prinsippet, alltid gyldige til ønsket arrangement.

Generelt

Ansvar: TicketSwap Local er ikke ansvarlig for skader og tap (inkludert, uten begrensning, indirekte skader og tap) du kan lide som følge av plattformtilgang eller bruk av plattformen, med mindre skaden regnes som tilsiktet eller skyldes grov uaktsomhet eller uansvarlighet. Selv om TicketSwap Local iverksetter så mange tiltak som mulig for å sikre at plattformen er trygg og fungerer som den skal, kan ikke TicketSwap Local alltid garantere nøyaktigheten til plattformtilgangen eller innholdet på plattformen. Vi kan bare garantere nøyaktigheten eller gyldigheten av en e-billett hvis den kjøpes via SecureSwap, men TicketSwap Local vil fremdeles ikke ha ansvar for indirekte skader. TicketSwap Local er ikke ansvarlig for konsekvensene av unøyaktigheter med hensyn til plattformtilgangen, plattformen eller e-billetten, inkludert eventuelle (tekniske) feil eller mangler i forbindelse med bruk av en billettoverføringsfunksjon som tilbys av en tredjepart. TicketSwap Local har rett til (midlertidig) å suspendere eller begrense bruken av plattformen eller å avslutte plattformtilgangen uten at dette gir rett til kompensasjon overfor TicketSwap Local.

Misbruk: Det er svært viktig for oss å tilby en sikker og pålitelig plattform. Retningslinjene våre for tillit og sikkerhet forklarer nøyaktig hvordan vi går frem for å oppnå dette. Brudd på retningslinjene for tillit og sikkerhet kan føre til at det iverksettes tiltak mot deg, inkludert suspensjon eller kontoblokkering. Blant annet beskriver retningslinjene for tillit og sikkerhet hvilket innhold og/eller hvilke handlinger som er og ikke er tillatt på plattformen, hvordan vi overvåker plattformen i forbindelse med dette, hvilke tiltak vi har tatt og hvordan varslings- og klageprosedyrene våre fungerer. Du finner retningslinjene for tillit og sikkerhet her.

Konflikt: Ved konflikt mellom billettavtalen og andre avtaler, som for eksempel vilkårene og betingelsene til billettbutikken, skal billettavtalen ha forrang (med unntak av plattformens vilkår og betingelser hvis aktuelt).

Fremlegging av informasjon: TicketSwap Local har rett til å fremlegge informasjon for å (i) forsvare seg selv i retten, (ii) utføre rettslige ordre, (iii) overholde gjeldende lover, forskrifter eller forespørsler fra myndighetene, (iv) beskytte nasjonal sikkerhet, forsvar, offentlig sikkerhet/helse og (v) opprettholde rettighetene sine.

Oppdatert 14. mai 2025